poniedziałek, 22 maja 2017

praca

Kilku osobom, nie spodobało się podawanie przeze mnie COP (w temacie temperatur DZ), który wyświetla mi sterownik PC (prawdopodobnie nie uwzględnia pracy pomp obiegowych GZ i DZ, które są sterowane płynnie)A nazywają się tak, nie dlatego że jedno jest niżej, a drugie wyżej, tylko z uwagi na temp. Skoro w gruntówce mówisz o rewersie to jestem ciekaw jakie temperatury są na DZ(powinny być na chłodzeniu wyższe) a jakie na GZ(powinny być niższe) I jak to wyglada na wykresie pracy sprężarki. Chyba, że zwyczajnie gonią dwie pompy obiegowe przez plytowkę, ale wtedy 300-400W to kiepski wynik. Temperatura jaka wychodziła z PC na obieg "grzewczy" nie pamiętam, bo ustawiana jest temperatura powrotu i było to ok 15-16 C (sterowane pogodowo więc zależne od temp zewnętrznej) w tym czasie z pompy wychodził glikol o temperaturze 19.x C , ale dokładnie nie pamiętam. Sprężarka pracowała i ten pobór prądu to sprężarka razem z obiegówkami (mam licznik pod PC).U mnie tej zimy przy największych mrozach (-14-15 C) na wyjściu pompy miałem ok 30-31 C a temperatura DZ ok 5 C (jeśli dobrze pamiętam a jak nie to poprawię wieczorem bo mam zapisane). Dodatkowo na GZ mam dość niskie delty (duży przepływ pomimo małej energooszczędnej pompki Wilo)Ja wolę ustawić krzywą grzewczą, by w przyszłości jak naj mniej do kotłowni chodzić jak byłoby za ciepło lub za zimno. W tym momencie na krzywej mam ustawioną temperaturę powrotu 32 C przy -20 i tej zimy całkiem ładnie się to sprawdzało. Krzywa ma charakteryzować straty ciepła przez budynek w zależności od temperatury zewnętrznej. U mnie SCOP 5.1 ale ja mam poziome DZ i w ciągu roku na cele CWU zużywam 2x tyle co na CO oraz zoptymalizowałem koszty grzejąc CWU w taniej taryfie (G12w) co znacznie obniża SCOP. No i tego jeszcze nie ogarnąłem...czujnik pogodowy - ok - spada temp - pompa zaczyna grzać - ok - ale skąd ma wiedzieć kiedy ma przestać bo klimatyzacja Warszawa w pokoju jest już ustawiona temp? Zmieniałeś coś sam w krzywych czy zmieniasz tylko "temp" i punkt graniczny po osiągnięciu którego pompa grzeje po danym okresie?zujnik pogodowy uruchamia grzanie ale w sterowniku po prostu ustawioną mam jakąś temperaturę grzania, np. 22 stopnie, i do takiej temp mi grzeje... jak osiągnie to przestaje ponieważ mam 2 taryfy mam ustawione np. 20 stopni w drogiej i 22 w taniej. I PC sobie pracuje... nie bardzo chce mi się bawić krzywymi, idea krzywych jest dla mnie jasna, ale ja jestem humanista i do ćwiczeń praktycznych mnie nie ciągnie, staram się nimi nie manewrować jak będę mieć urlop w ziemie to mogę wtedy sobie potrenować różne ustawienia. Jest sens ustawiać np. jak długo pompa powinna grzać? COP najlepiej zweryfikować zakładając licznik ciepła, ale jakoś nie widzi mi się inwestować 1 k PLN, żeby potwierdzić, że coś jest mniej lub bardziej dobre, skoro pobór prądu jest OK Ja kupiłem pompę zanim wprowadzono etykiety energetyczne a ponadto to jest inwertorowa PC więc jest jeszcze jedna dodatkowa zmienna wpływająca na sprawność Według BAFA COP podobnej pompy tylko bez rewersu http://klimatyzacjapolska.pl wynosi 4,37 przy mocy 7,92 kW i parametrach B0/W35 (i jeśli dobrze pamiętam, to mierzone jest to przy delcie 5 K). Co do COP - wystarczy dokładniej spojrzeć na arkusz danych technicznych z etykiety energetycznej. Zazwyczaj okazuje się wtedy, czy dane z ulotek czy podawane przez sterownik pokrywają się, czy też nie. Tutaj czarów nie ma.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz